12 toukokuuta 2026

Marhanliljan sipulisuomukasvatusten kuulumiset

Olen jo muutaman kerran katsellut jääkaapissa ollutta pakastusrasiaa vähän sillä silmällä, josko jotain pitäisi jo sen suhteen alkaa tehdä. Sadepäivä tuntui sitten olevan sopiva hetki ottaa rasia lähempään tarkasteluun. 

Rasiassa on hiekansekaisessa mullassa ollut syksystä (24.9.25) asti marhanlilja 'Marhan'in sipulisuomuja. Rasia oli ensin pimeässä kaapissa ihan huoneenlämmössä 30.12.25 asti. Tämän kolmen kuukauden aikana sipulisuomuihin oli kasvanut pikkusipuleita, ja niiden oli aika päästä jääkaappiin kylmäkäsittelyyn. Se on tarpeen, jotta pikkusipulit alkavat tehdä ensimmäistä lehteä. Kylmäkäsittelyn pituus on vähintään sama kolmisen kuukautta kuin sitä edeltävän lämpö/pimeäkäsittelyn, mutta pitempi aika ei haittaa. Tosin pikkusipuleita kannattaa tarkkailla.

Nämä sipulisuomut olivat kylmäkäsittelyssä noin neljä ja puoli kuukautta, mutta se alkoi todellakin olla riittävä aika, koska pikkusipulit näyttivät jo siltä, että alkavat ihan juuri työntämään lehteä. Se on merkki siitä, että kylmäkäsittely on syytä lopettaa ja istuttaa pikkusipulit multaan.



Mahdottoman juurisykkyrän pikkusipulit olivat rasiaan kasvatelleet ja niiden erotteluun meni hetki aikaa.

Aika hyvä pikkusipulisaalis muutamasta sipulisuomusta.


Sipulisuomuun voi kasvaa useita pikkusipuleita. Osasta sipulit irtosivat niitä käsitellessäni, mutta jos ne olivat vielä hyvin kiinni, annoin suomun olla. Niissä suomuissa, joissa oli kaksi sipulia, leikkasin suomun kahtia. Silloin jäljelle jäänyt sipulisuomu ruokkii kumpaakin pikkusipulia vielä multaan istutettaessakin, kunnes suomu hiljalleen surkastuu pois. Jos suomu on pehmennyt tai ruskistunut, se kannattaa kuitenkin poistaa. Näille pikkusipuleille oli kyllä kasvanut jo niin komeat juuret, että ne olisi voinut hyvin irrottaa suomusta. Mutta saakoon nyt kaiken ekstraenergian kasvuunsa.


Pesin yhden sipulisuomun pikkusipuleineen puhtaaksi mullasta, jotta komea juuristo pääsi kunnolla esiin. On siinä pienellä sipulilla komeat juuret!


Istutin pikkusipulit ruukkuun ja vein ulos. Nyt sitten odotellaan ensimmäisten lehtien ilmestymistä.


Tämä vanha aarteeni marhanlilja 'Marhan' eli täpläliljan (Lilium hansonii) ja varjoliljan (Lilium martagon) hybridi on minulle niin rakas, että yritän säilyttää ja ylläpitää sen kantaa elossa monella eri tavalla. Sitä ei mistään kaupasta enää saa, vaan sen olemassaolo on ihan kokonaan harrastajien käsissä!

Enemmän martagonien lisäämisestä alkuvuoden postauksestani täältä.


16 kommenttia:

  1. On varmasti vaikea kasvatettava. Todella kaunis lilja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa marhanlilja ei ole kovin vaikea kasvatettava. Itselläni on niitä vaan niin paljon, että menevät jo sekaisin eri marhat. Näin lisäten olen varma siitä mitä minulla on tulossa ja onhan tämä sen lisäksi mielenkiintoinen tapa. Helpoiten liljan lisääminen käy tietysti jakamalla sipuleita ja ne jakaantuvat myös hanakasti myös ihan itsekseen.
      Tämä alkuperäinen marhanlilja on todella kaunis ja elinvoimainen!

      Poista
  2. Tosi hyvin kuvasi näyttävät pikku sipulien elinvoiman. 'Marhan' on todella kaunis. Löysin omani joskus Lepaan myymälästä, ja se on tosiaan aarre.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pikkusipulit ovat ihme voimapakkauksia. 'Marhan' on upea lilja. Muistelinkin, että sinullakin on sitä!

      Poista
  3. Apupuutarhurini sai marhanliljaa uuteen perennapuutarhaansa. Vielä ei tiedä, onnistuiko talvehtiminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos kyseessä on tosiaan tätä alkuperäistä 'Marhan'ia, se on hyvin kestävä ja varmasti selviää talvesta!

      Poista
  4. Hyvin mielenkiintoista ja palaan tähän, jos jostain löydän punaisen kanadanliljan. Melkoinen kasvuvoima suomujen vauvoilla! Ihailen tietämystäsi ja perehtyneisyyttäsi! Tuo marha on upea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punainen kanadanlilja,oih! Muistin juuri, että tilasin senkin siemeniä. Pitäisi laittaa kesällä multiin kokeiluun. Saa nähdä saanko itämään🤔Olin jo unohtanut ne loput tilaamani siemenet...
      Sipulivauvelit ovat niin mukavia seurattavia😍

      Poista
  5. Myyrien ansiosta minulla on joistakin liljoista jäljellä vain suomuja maassa. Odotan, mitä niistä kasvaa. Ihailen, mitä kaikkea miehesi sulattaa, jopa juurakoita jääkaapissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sieltä niitä uusia liljoja kohta kasvaa, kun hetken jaksat odotella. Paljon nopeammin kuin siemenistä!
      Kyllä miehellä on välillä aika hyviä ilmeitä, kun touhuilen näitä kasvijuttujani. Toisaalta, onhan Aasiassa syöty liljojen sipuleita jo ties kuinka kauan😅

      Poista
  6. Eine wunderschöne Lilie. Schade, dass es sie nicht mehr zu kaufen gibt.

    VastaaPoista
  7. Hyvän sipulisaaliin saitkin aikaiseksi.
    Kaunis ’Marhan’ .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 'Marhan' on aika tuottelias noiden pikkusipuliensa suhteen😊Ja kaunis!

      Poista
  8. Kauniin värinen tuo marhanlilja, hyvä että sait paljon lisäysmateriaalia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy pitää pienokaisvarantoa yllä, jos isommille liljoille sattuu jotain😉

      Poista

Kiitos vierailustasi blogissani. Kaikki kommentit ovat tervetulleita!