 |
| Fritillaria 'Early Fantasy'. |
Äitienpäivän aurinko hellii meitä ja saa puutarhan näyttämään hyvin vehreältä. Viime syksyn uudet fritillariani ovat pakkasöistä huolimatta saaneet taisteltua itsensä kukintavaiheeseen. Vähän vaivalloista kasvua kaikilla on huomattavissa, mutta kiva on sentään kukkiakin nähdä. 'Early Fantasy'lla on hienot liukuvärjätyt kukat, jotka näyttävät tosi herkullisilta sen jännän väristen lehtien kanssa.
Fritillaria raddeana eli ternipikarililja on todella hienostuneen värinen. Hillitty ja hallittu, mutta samalla hyvin näyttävä. Iltakuvassa sen kukkien väri pääsee paremmin oikeuksiinsa. Sen seurassa kasvava 'Sunset' ei ole vielä kukkaan ehtinyt.
 |
| F. 'Sunset' kurkkii F. raddeanojen taustalla. |
Vuonna 2019 siemenestä kasvatetut kuolanpionit ovat hauskasti ihan eri vaiheessa. Niiden siemenet ovat alunperin eri paikoista peräisin. Voisiko se olla vaikuttava tekijä kasvun eriaikaisuuteen? Tosin kippasin oikeanpuoleisen juurakon päälle syksyllä suojaksi multaa, kun se oli paljastunut niin pahasti. Sekin voi tietysti nyt olla syynä.

Myös pikkuruiset juhannuspionini ovat selvinneet talvesta. Juurakot ovat selvästi kasvaneet, sillä maan päälläkin on nyt paljon tanakampaa kasvua. Sain näitä alunperin neljä kappaletta vuonna 2024 sellaisena toisiinsa juurakolla kiinnittyneenä mattona, mutta näköjään vain kaksi on enää hengissä.

Toissapäivänä kiertelin illalla pihassa ja katselin heräileviä kasveja. Olin jo hetken ihmetellyt muutamassa kohtaa tulppaanien lehtien kuivumista, mutta en ollut jaksanut tutkia asiaa sen ihmeemmin, koska tulput oli verkotettu. Nyt nostelin verkot pois ja aloin tarkastella tulppaaneja lähempää. Ei olisi kannattanut. Meni totaalisesti ilta pilalle. Olin kuvitellut sienitauti tulip firen iskeneen, mutta totuus olikin tuttuakin tutumpi: myyrät! Tulppaanit nousivat maasta ihan kevyesti nostamalla. Tietenkin näin, koska eihän suurimmalla osalla ollut enää sipulia jarruna. Tuli hieman epätodellinen olo varsia maasta nostellessa. Toisessa kohtaa kahdestakymmenestä sipulista oli kaksi ehjää, kaksi puoliksi ja loput kokonaan syöty. Toisessa kohtaa oli kolmea eri tulppaania ja balkaninvuokkoa. Niistä suurin osa oli syöty.

Jos asiassa haluaa nähdä jotain huvittavaakin puolta, niin olkoon se vaikka se, että olin tosiaan suojellut verkoilla kaikki nämä tulppaanit, etteivät kauriit ja jänikset pistelisi niitä poskeensa. No, eivät pistelleet, mutta vihollinen tulikin ihan eri suunnasta. Verkotus olisikin pitänyt olla maan alla!
Osasta sipuleista oli jyrsitty vain alaosat, osa oli kadonnut kokonaan. Todella isoja ja komeita sipuleita oli mennyt parempiin suihin. Jotenkin alkaa tulla sellainen olo, että nyt pitää tulppaanit unohtaa muutamaksi vuodeksi. Toivottavasti muistan tämän vielä syksyllä, kun kaikenmaailman houkutuksia alkaa ilmestyä tarjolle!
Onneksi ihan kaikkia tulppaaneita ei sentään ole syöty. Vähän lohtua kaiken hävityksen keskellä tuovat auringossa kilpaa hehkuvat 'Showwinner', 'Quebec' ja 'Shogun'. Kaikki aivan ihania herkkuja!

Myös hiljainen kansa eli kotkansiipisaniaiset alkavat hitaasti rullailla itseään auki. Ne ovat ympäristön ruskeudessa varsin raikkaan pirteitä ilmestyksiä.
Sormivaleangervotkin alkavat herätä tähän kevääseen ja nousevat mullan alta hassuina, ruskeina pötkylöinä, jotka näyttävät ihan kuolleilta. Taustalla marhanliljojen iloisenvihreä palmumetsä.
KERROTUN VALKOVUOKON MYÖTÄ
TOIVOTTELEN KAIKILLE ÄIDEILLE
HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ!
Vietävän myyrät ja muut tuholaiset. Niiden tuhoja katsellessa tulee lohduton olo. Puutarhuri kykenee unohtamaan moiset tappiot kerran tai pari, mutta sen jälkeen jää iso haava sieluun moneksi vuodeksi. Minun tulppaani-istutukseni ovat varsin vähäisiä aiempien vuosien peuravierailujen vuoksi.
VastaaPoistaTasapainoa pettymysten keskelle tuo sentään monet ihanuudet, joita puutarhastasi löytyy. Fritillaria 'Early Fantasy' on tosi hieno. Kukka on kuin kevyesti kasteltu väriin ja nopeasti napattu ylös, jotta väri vaalenee terälehden kärkeä kohti. Muutenkin nuo terälehtien "laskokset" miellyttävät silmää.
Sormivaleangervotkin ovat kuin jotain muistoja dinosaurusten ajoilta. Niin vain muuttuvat kasvun myötä hienoiksi lehdiksi.
Ikävistä löydöistä huolimatta hyvää äitienpäivää sinulle!
Älä muuta sano. On kyllä ollut aika epätoivoinen olo näiden myyrätuhojen kanssa. Ehkäpä minäkin otan jo pikku hiljaa opikseni ja vaihdan kokonaan kevätkukkijoiden lajia!
PoistaOnneksi on näitä hengissä selvinneitäkin vähän lohtua tuomassa. 'Early Fantasy' on kyllä aivan mahtavan värinen. Tosin sitäkin nousi kunnolla vain kaksi viidestä, mutta kaikki otetaan kiitollisena vastaan. Kukkien terälehdet näyttävät vähän vakosametilta!
Kaikenlaisia möngertäjiä mullasta nyt nousee yhä kiihtyvällä tahdilla😄
Kiitos samoin!
Kaunista kukkaloistoa.
VastaaPoistaHyvää Äitienpäivän Iltaa🌹
Onneksi kukkaloistoakin sentään vähän löytyy😅
PoistaKiitos samoin!
Jo löytyy kauniita kukkia puutarhastasi. Myyrät tuottavat uusia pettymyksiä joka päivä. Pitäisikö kaikki kasvit istuttaa ruukkuihin tai verkkokoreihin? Pionit ovat sentään säästyneet.
VastaaPoistaMyyrät ovat tehneet tästä keväästä todella mielenkiintoisen. Ruukuissa tulppaanit kasvavat vähän huonosti, kun en muista niitä kastella. Ja verkkokorit maahan vaatisivat jo liikaa ponnisteluja kevätkukkijoiden takia. Juu, pioneita ei sentään ole syöty. Ainakaan vielä!
PoistaKylläpä myyrät olivat ahneella päällä, voi harmien harmi! Tulppaanien istutuksen riskikerroin alkaa tosiaan olla niin iso, että niistä luopuminen käy mielessä. Onneksi kauniita kevätkukkijoita on paljon muitakin, kuten kuvasi osoittavat.
VastaaPoistaTällaiset tuhot tosiaan harmittavat. Mutta kuuluu osana harrastukseen. Täytyy kai vaihtaa lajia ja unohtaa kokonaan tulppaanit ainakin hetkeksi. Ehkä, saapa nähdä toteutuuko se ajatus!
PoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaSinulla on niin kauniita keisareita, mutta myyrätuhot ovat todella harmittavia.
VastaaPoistaKeisarit ovat kauniita, varsinkin nämä erikoisemmat. Myyrät ovat tehneet tästä keväästä aika ikävän😞
PoistaVoihan myyränvihulaiset mitä saivat aikaan. Asenteesi tuhoihin on ihailtavan maltillinen, kun toteat, että ne kuuluvat osana harrastukseen. Harmitus on kuitenkin aina ilmeinen.
VastaaPoistaOnneksi ihan kaikki painokelvoton marmatukseni ei kanna tänne blogiin asti. Sitä on kyllä kuulunut puutarhassa myyrätuhoja tutkiessa! Yritän lohduttautua ajatuksella "kuuluu harrastukseen", vaikka välillä tympiikin tosi rajusti.
PoistaMyyrät ovat vihonviimeisiä ja otan osaa tulppujen menetykseen! Komea palmumetsikkö ja nuo kuolanpionit. Ne nostavat idut maasta aina syksyllä ja ovat kestäviä. Juhannuspioni on ihana vaeltava pioni ja harmi, että osa juurakoista on kadonnut. Minullakin niitä on jos tarve tulee. Ihanat nuo saniaiset 🥰
VastaaPoistaMyyrät voisi lähettää minun puolestani raketilla kuuhun, mutta sitten moni eläin ja lintukin jäisi ilman ruokaa, joten koetan sopeutua😞Marhojen palmumetsät naurattavat joka kevät. Olen kovin ylpeä noista siemenestä kasvatetuista kuolanpioneistani. Juhannuspioni on kova kulkemaan ja kaksi niistä onkin näköjään ottanut jalat alleen, höh. Ihana tietää, että sinultakin niitä löytyy, jos kaikki onnistun päästämään karkuun😍
Poista