29 elokuuta 2024

Syysvuokot sulostuttavat syyskesää


Syysvuokot ovat kukkineet jo hetken aikaa. Olen ihaillut niiden upeita nuppuja, jotka ovat mielestäni jopa mielenkiintoisempia kuin kukat konsanaan. Varsinkin hämärässä nuput näyttävät suorastaan hehkuvan ja leijuvan ilmassa. Ja itse kukkakin on jotenkin paljon kauniimpi takaapäin kuin edestä. En muista mitä lajiketta nämä syysvuokkoni ovat, mutta hienoja ovat. On todella ihanaa, kun puutarhasta löytyy näitä myöhäisiä kukkijoita.

Olen aikanaan ostanut yhden taimen ja kasvatellut siemenestä lisää. Ja tuntuvat kyllä leviävän melko tehokkaasti. Ne peittävät alleen penkissä olevan höyhenpensaan ja nietospensaan, jotka ovat vielä pieniä. Keväällä luulin kaikkien syysvuokkojen kuolleen, kun lähtevät kasvuun niin myöhään.

Syysvuokkojen kasvupaikka on melko suojaisa kohopenkki orapihlaja-aidan lähellä. Siihen paistaa aurinko lähes koko päivän. Meidän lyhyen kesän takia kaikki mahdollinen aurinko ja lämpö ovat tarpeen, jotta syysvuokot ehtivät kukkia pitkään.
















 
Pieni kirsikkapuun ympärille rakentunut kukkapenkki on valloitettu tehokkaasti syysvuokkojen ja 
reunaan itsestään ilmestyneiden reunuspäivänkakkaroiden toimesta.
Melkoinen sekamelska tämäkin penkki tänä vuonna.

6 kommenttia:

  1. Aivan ihania kuvia syysvuokoista. Minä olen pariin otteeseen yrittänyt kasvattaa niitä puutarhassa, mutta huonoin tuloksin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmin paikka, ettet ole saanut niitä menestymään : (
      Joskus ei vaan joku kasvi sopeudu omaan pihaan sitten millään, vaikka mitä tekisit.

      Poista
  2. Tää on loistava blogi !! Onnittelut

    VastaaPoista
  3. Minä olen ihastunut myös näihin syysvuokkoihin . Ostin ensin yhden ison ruukun mikä kuoli heti talvella . Senjälkeen olen vaihtanut perennoja ja saanut kahteen kertaan niiden alkuja ...lupaavalta nyt näyttää . Sitten ostin vielä viisi alkua . Nyt on populaatiota toivottavasti menestystä myös...kahta eri lajiketta .
    Ihana on sinun kasvustosi .

    VastaaPoista
  4. Peukut pystyyn syysvuokoillesi! Ne ovat kyllä todella herkkiä ja kauniita perennoja.

    VastaaPoista

Kiitos vierailustasi blogissani. Kaikki kommentit ovat tervetulleita!