26 kesäkuuta 2026

Siemenkasvatuksia

Kaikenlaista on tänäkin keväänä tullut kasvateltua siemenestä. Otin tähän pienen katsauksen talvikylvöistä ja sisälle kylvetyistä kevään kasveista. Kesäkukista kerron tarkemmin sitten joskus, kunhan saan niistä kukkakuvia. Niistä yksi samettikukka sai tulla tähän postaukseen mukaan tuomaan hieman väriä muuten aika yksitoikkoisen vihreään juttuun.

Kasvatan joka kevät omista samettikukista kerätyistä siemenistä uudet kasvit. Niistä tuleekin aina jos jonkinnäköistä kukkaa, mikä on mielestäni ihan hauska juttu. Tuo kuvan yksilö on erityisen vekkuli. Tänä vuonna kylvin kaikki samettikukat suoraan kasvihuoneeseen maaliskuun lopussa. Hyvin lähtivät siellä kasvuun ja pärjäsivät viileässä.


Yritin tänä vuonna kasvattaa sisällä kivikkotörmäkukka 'Pincushion Pink'iä siemenestä siinä onnistumatta. Tuon lilan kasvatus oli muutama vuosi sitten ihan helppo nakki, mutta tämä vaaleanpunainen tuntuu olevan toista maata. Melkoinen yllätys olikin, kun muutama viime vuonna talvikylvöistä tullut taimi tekikin sitten tänä vuonna kukkiessaan vaaleanpunaista kukkaa. 

Samoin tämän mustepipo (arizonanpipo) 'Chocolate Drop'in kanssa on ollut epäonnea. Sen pitäisi olla hyvin matala ja tummakukkainen. Olen saanut aikaisemmin siemenistä korkeaa ja vaalean violettia versiota, joka sekin on tosin ollut hyvin kaunis. Nämäkin edellistalven talvikylvöistä alkunsa saaneet taimet selvisivät talvesta ja nyt odotankin innolla kukintaa. Josko nyt tärppäisi!

Tämän vuoden talvikylvöt ovat olleet todella hitaita itämään. Monessa purkissa ei ole vielä mitään tapahtumaa. Kuvassa yllä on muutamia jo koulittuja talvikylvöjen kasvatteja. Rosoesikkoa, vaaleanpunaista 'Astolat' -ritarinkannusta, minipientä meksikonhanhikkia ja ruskosormustinkukka 'Apricot Delight'ia.

Lisää koulittuja talvikylvöjä: hämysormustinkukka (Digitalis obscura) ja kerrottu espanjanunikko. Sitä minulla onkin jo entuudestaan, mutta yksinkertaisena versiona.


Sisälle 23.2. kylvetty tulikellukka 'Red Dragon' on päässyt jo penkkiin kasvamaan. Sille pitäisi tulla oikein kirkkaanpunaiset kukat.

Kylvin sisälle 3.1. kahta eri kärhöä. Kiinankeltakärhö 'Radar Love' sai aikaiseksi yhden taimen. Kruunukärhö 'Large Hybrids'in ruukun siirsin talvikylvölaatikkoon 11.3. ja kylmäkäsittelyn jälkeen se sai pullautettua lopulta pari tainta pintaan. Paitsi että ne näyttävät kovasti ritarinkannuksilta. Jaa-a, aika näyttää mitä niistä kasvaa.


Tarhapunahattu 'Cheyenne Spirit'it kylvin kasvihuoneeseen 19.3. Seitsemästä taimesta ehkä neljä on elossa. Tässä kolme isointa.


Kulta-akileijaa kylvin kasvihuoneeseen 19.4. Niistä olen osan siirtänyt myös jo maahan kasvamaan.

Nopeasti itävien perennojen siemeniä olen kylvänyt keskellä kesää seuraavaa vuotta silmällä pitäen. Päivänsilmät ovat varsin sukkelia itämään ja kasvamaan. Keräsin siemeniä omasta tummalehtisestä 'Bleeding Hearts'istani ja kylvin niitä. Tulos on nähtävissä yläkuvassa. Taitavat pölyttyä erilaiset päivänsilmät keskenään aika tehokkaasti. Alakuvan siementaimet olen kerännyt talteen kukkapenkkejä kitkiessäni. 


Pallomatara on yksi nopeasti itävistä perennoista. Omat pallomatarakasvustoni katosivat talvella. Se oli yksi ikävimmistä menetyksistä meidän pihassa. Nämä olivat omista kasveista vuonna -23 kerätyistä siemenistä. Pallomataralla on helposti tunnistettavat ja hauskan näköiset taimet.

Paprikoiden selviäminen hengissä tähän saakka on ollut jo pienoinen ihme. 'Estilo'n paprikassa näkyy jo punerrusta. 'Chocobell' on ollut vähän hitaampi omien paprikoidensa kanssa.



Kylvin minikurkku 'Picolino'n sisälle ihan liian aikaisin eli 22.3. ja ne meinasivatkin kuolla käsiin. Mutta niin vaan nekin selvisivät ja ensimmäiset kurkut on jo syöty. Ovat todella makeita.

Amppelimansikka 'Rainbow Treasure'n kylvin samaan aikaan kurkkujen kanssa. Ihmettelin tässä yksi päivä hieman kummallisen näköisiä mansikantaimia. Olen kasvattanut myös jättiverbenaa, joka iti aika huonosti. Olen näköjään joko kipannut multia väärään paikkaan tai suihkinut vettä ruukkuihin niin, että pienet siemenet ovat hypänneet ruukusta toiseen. Ihan perusjuttuja meidän taimikasvattamolla😂

Varmasti erikoisin tämän vuoden kasvateistani on hopeaeukalyptus (Eucalyptus gunnii), jonka kylvin 1.2. Laitoin sen jääkaappiin pikaiseen kylmäkäsittelyyn ja otin sen sieltä pois 21.2. Pikkuiset alut pilkistivät esiin 26.2. Kasvu on ollut kyllä tuskastuttavan hidasta. Taimet ovat olleet kasvihuoneessa. En tiedä olisivatko ne kasvaneet yhtään nopeammin sisällä. Mutta ihan mielenkiintoinen kokeiluhan tämäkin on ollut.  

Siemenkasvatus on koukuttavaa puuhaa, ja monesti se vie minun aikani niin tehokkaasti, etten oikein ehdi muita puutarhahommia hoitaakaan!



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos vierailustasi blogissani. Kaikki kommentit ovat tervetulleita!