Pakkasöitä edelleenkin piisaa ja kasvit ovat välillä hieman kovilla puutarhassa. Varsinkin nämä innokkaimmat aikaiset herännäiset. Tosin kasveissakin on isoja eroja siinä, kuinka pakkanen niihin vaikuttaa. Toiset eivät ole moksiskaan, kun taas toiset tuntuvat olevan jo nollakeleillä kuoleman kielissä.
Lisää tulppaaneja on avautunut auringon lämmittäessä päivällä ihan mukavasti, kylmästä tuulesta huolimatta. Suojaisessa ja lämpimässä talon edustan kukkapenkissä ovat 'Apricot Impression'it nousseet vauhdilla. Ne ovat upeita, vahvavartisia ja isokukkaisia darwinhybridejä, jotka ovat yleensä kiitettävän pitkäikäisiä. Itse pidän tällaisista "perustulppaaneista" eniten niiden ollessa kukat supussa niin kuin yläkuvassa, jossa tulput paistattelevat ilta-auringossa. Taustalla laskeva aurinko saa kasvuun lähteneen koristekastikka 'Overdam'in suorastaan loistamaan. Kukkapenkki näyttää jo hyvin vehreältä. Kiitos rehevästi kasvavan vuohenputken, jota tuntuu olevan ihan valtavasti joka kukkapenkissä.
![]() |
| 'Apricot Impression'it aamupäivän auringossa. |
![]() |
| Darwinhybridi 'Light and Dreamy'. |
Yleensä vielä marhanliljojakin aikaisemmin nousevat keisarinpikarililjat saavat meillä melkeinpä joka kevät jonkinlaista hallavauriota. Fritillariat 'Sunset' ja raddeana nöyränä samaisen pakkasyön jälkeen ja sitten pirteämpänä auringon taas lämmittäessä. Kuvissa näkyvät verkot ovat tulppaanien suojana.
Yksi pakkasille kieltään näyttävistä kasveista on tuoksuherne, joka on kesäkukaksi melkoinen sissi. Minulla oli niin paljon näitä omista vuoden -25 tuoksuherne 'Royal'eista kerätyistä siemenistä kasvatettuja taimia, että saatoin jopa tehdä niillä pieniä testauksia. Laitoin 18.4. jo pitkäksi venähtäneitä taimia kasvihuoneesta suoraan ulos kasvilavaan tuuleen ja aurinkoon. Huonostihan siinä kävi niin kuin arvata saattaa. Maanpäälliset osat "paloivat" valkoisiksi, mutta se olikin vain hetkellinen takapakki. Pian tyvestä alkoi pukata uutta kasvua. Sen jälkeen pakkasyöt eivät ole niitä hetkauttaneet. Olisikohan tämä ollut sitten niille se paljon suositeltu latvonta?!
![]() |
| Sinikämmen möngertää mullan alta aina yhtä hauskasti kasvuun. |
![]() |
| Toukoheidinkukka on myös aika söpö pienenä. |
![]() |
| Jumaltenkukatkin ovat elossa. Edessä isojumaltenkukka ja taustalla vuorijumaltenkukat. |
Yhtä iloista "perhetapahtumaa" en olekaan muistanut vielä raportoida. Meillä on nyt katsura. Ostin sen jo melkein kuukausi sitten ja se on odottanut istuttamista. Vihdoin sain vappuviikonloppuna sen maahan. Tarkoitus oli saada kasvihuoneen viereen joku pikkupuu hieman antamaan varjoa kasvihuoneelle, mutta ei kuitenkaan varjostamaan sitä liiaksi. Halusin myös tietysti kauniin puun. Ja mikäs sen kauniimpi kuin katsura.
Olen katsuraa aikaisemminkin miettinyt omaan pihaan, mutta kun sen sanotaan olevan aika arka puu, en ole tohtinut sitä hankkia. Vaikka aika monella sitä tuntuu puutarhassaan olevan. Nyt sain uskonvahvistusta puutarhaseuran puuihmiseltä, jolta kyselin eri vaihtoehtoja. Tämä katsura on Tahvosten omaa tuotantoa, joten ehkäpä se on jo paremmin tottunut meidän ilmastoomme. Toisena vaihtoehtona oli maakia, joka sekin on hurmaava pikkupuu.
Oikeastaan katsuran istuttamista viivästytti puntaroimiseni istutuskohdan suhteen eli kuinka lähelle kasvihuonetta puun uskaltaisi istuttaa. En haluaisi sen kuitenkaan sotkevan kasvihuoneen laseja, enkä kasvattavan juuristoaan kasvihuoneen alle. Kieli keskellä suuta lättäisin sen sitten tuohon. Tiedä sitten onko siitä mitään varjostusapua tuossa kohtaa, mutta aika näyttää. Tämä yksilö on monirunkoinen ja toivoisinkin sen kasvavan hieman enemmän pensasmaisemmaksi kuin yksirunkoiseksi puuksi. Saapa nähdä kuinka haaveeni toteutuvat.
![]() |
| Katsura on hyvin sydämellinen pikkupuu. |
Sitten vielä viimeinen pari uunista ulos Hiidenkiven Puutarhassa -blogin Minnan Koska kukkii -haasteessa.
Tarhaimikkä 'Shrimps on the Barbie' on tässä jo reilusti kukassa, mutta ensimmäisen kukkansa se aukaisi jo 30.4.26. Tämä osui vahingossa melkein nappiin, koska arvelin sen aloittavan kukintansa 1.5.26.
Nämä ruutupaidat eli kirjopikarililjat viivyttelivät kaikkein pisimpään ja aukaisivat ensimmäiset nuppunsa vasta 6.5.26. Tässä heittoa tulikin sitten vähän enemmän, koska arvelin niiden olevan kukassa jo 1.5.26.
Muut haasteessa mukana olleet kasvini olivat:
Kultasahrami 'Gypsy Girl', jonka arvelin kukkivan 10.4.
Se avasi kukkansa 13.4. joten kolmella päivällä meni vikaan.
Toinen ehdokas oli kevätkaihonkukka, jonka veikkasin kukkivan 20.4.
Se aukaisi ensimmäiset kukkansa jo 14.4.
Kolmantena mukana oli posliinihyasintti, jonka kukkien avautumispäiväksi laitoin 10.4.
Se alkoi kukkia vasta 18.4.
Kiitos Minnalle kivasta haasteesta ja mukaan haastamisesta!















Paljon onnea uudesta perheenjäsenestä. Olen ajatellut katsuran kasvavan suureksi puuksi, enkä siksi ole harkinnut sellaisen istuttamista. Nyt tutustuin asiaan tarkemmin, mikä aiheutti myllerryksen päähän. Sopisiko meille, mihin....?
VastaaPoistaJos on sinikämmen söpö pikkuisena, niin sitä on myös toukoheidinkukka. Puutarhakierrokset menevät tähän aikaan vuodesta lässyttämiseksi, kun tekee mieli höpöttää jokaiselle heränneelle jotain.
Yöpakkaset, tai pikemminkin aamuvarhaisen pakkaset saisivat jo lopput. Keisarien selät ovat lujilla, kun joutuvat jatkuvasti jumppaamaan.
Minun Shogunini nousi kahden yksilkön voimalla, samanlaisena matalana nysänä. Oikeastaan yllätyin, että edes kaksi nousi, olen istuttanut ne 2020.
Tuoksuhernekokeilusi osoittautui rohkaisevaksi. Siirsin omat hujoppini kasvihuoneesta ulos sunnuntaina 3.5. Toisen porukan istutin isoon ruukkuun talon seinustalle ja toisen alapihan lavakaulukseen. Laitoin molempiin paikkoihin tuplaharson suojaamaan tuulelta ja auringolta. Alapihalla on ollut alimmillaan -3. Tuoksuherneet näyttävät elinvoimaisilta. Toivottavasti jatkossakin.
Eipä ole kovin suuria heittoja noissa kukkimisajankohdissa. Posliinihyasintti laittoi sinut odottamaan pisimpään.
Mukavaa viikonloppua sinulle!
Kiitos! Ahaa, mistähän tämä ajatus katsuran suuresta koosta on sinulle jäänyt päälle? Mutta nyt kun tiedät asian oikean laidan...😉
PoistaKaikkia pikku kasvinalkuja tekisi mieli silitellä ja tosiaan lässyttää niille näin keväällä. Tarve katoaa pikku hiljaa kesän edistyessä.
Kovin ovat kylmiä aamuyöt olleet. Kasvarissa on harsoja ja lyhtyjä tarvittu. Ulkona liljat ovat olleet kovilla.
Minullakin vanhat Shogunit ovat taantuneet. Nämä kuvatut olivat uusia tulppuja.
Tänään iltakierroksella ihmettelin toisaalla kellastuvia tulppaaneita ja totesin uudet myyrätuhot. Alkaa olla ihan epätoivoinen olo!
Harson alla tuoksuherneet selviävät taatusti. Minä paiskasin nuo omani ihan testimielessä ilman mitään suojauksia ulos.
Yllättävän hyvin arvaukset osuivat kohdilleen. Ehkäpä viime vuoden kevät oli hiukan samanlainen ja sieltä otin osviittaa.
Kivaa viikonloppua ja kasvibongailua sinulle myös!
Totta, toukoheidinkukka on tosi söpö heleänvihreässä asussaan.
VastaaPoistaOnnea katsuran kasvatukseen. Meillä on sen verran aukea ja tuulinen puutarha, etten itse uskalla istuttaa enää mitään arkajalkoja meille.
Mukavaa ja auringonpaisteista viikonloppua sinulle.
Toukoheidinkukka on söpö pörröpää heräillessään, ja auringonvalossa hienon vihreä.
PoistaMietin itsekin paljon tuota katsuran kestävyyttä, mutta niitä on nyt sen verran kauan viljelty meillä Suomessa Tahvosten toimesta, että uskalsin riskeerata. Meillä ei myöskään ole kauhean suojainen piha, mutta katsotaan kuinka käy.
Kiitos, samoin myös sinulle!
Pakkasyöt ovat tosiasia täällä meilläkin. Viime yönä taisi käydä yli -4 asteessa torstain vastaisena yönä oli -5 astetta.
VastaaPoistaVuohenputket ovat niin hämmästyttävän elinvoimaisia, mutta onneksi sinun penkeissä kiinnittävät enemmän huomiota nuo kuvaamasi kukat.
Minä laitoin kaikki tuoksuherneet lopullisiin kasvupaikkoihin jo 4.5. Aika näyttää kuinka niille käy. Suurin uhka on tuuli ja aurinko, koska en karaissut niitä yhtään. Hallaharso yrittää vähän suodattaa tuulta ja paistetta. Katsura on ihana kasvi, paljon onnea sinun uudelle perheenjäsenellesi!
Melkoisen kylmiä öitä meilläkin on ollut. Mutta onneksi ollaan parempaan suuntaan menossa.
PoistaVuohenputket ovat todella innostuneet tänä(kin) keväänä. Varsinkin tuo taloneduspenkki on hyvin niillä katettu. Onneksi tosiaan silmä tarttuu ensin noihin tulppaaneihin😉
Harson alla tuoksuherneesi pärjäävät varmasti erinomaisen hyvin. Ne ovat yllättävän sitkeitä. Testattu on😂
Toivon katsuran selviävän meidän avonaisella pihallamme🙏
Hienoja värisävyjä tulppaaneissa.
VastaaPoistaKiitos, anna😊
PoistaTulppaanisi ovat jo kauniita, nuppuisina parhaimmillaan. Minulla on ollut päässä hullu ajatus, että sitten kun myyrät lopettavat….ehei eivät ne lopeta. Olen pyhää kiukkua täynnä, kun luulin, että ne ovat säästäneet yhden hyasintin. Sillä oli iso kukinto kukkapenkissä kunnes yhtenä päivänä kukinto oli katkaistu ja sipuli ilmeisesti syöty. Verkkojen siirtely ja asettelu jatkuu.
VastaaPoistaNuo isokukkaiset tulppaanit ovat aika kauhean näköisiä kukat levällään, mutta nuput ovat ihan mahtavia! Myyrät eivät lopeta. Sen sain taas karvaasti toissapäivänä todeta. Siitä kohta lisää...
PoistaOnpa teillä kevät jo pitkällä, herrajestas sentään! Tulppaanitkin jo kukkivat kun meillä on hädin tuskin kymmensenttisiä lehtiä vasta näkyvissä.
VastaaPoistaSaisivat pakkasyöt olla jo ohi tältä keväältä. Istutin eilen omat tuoksuherneeni maahan enkä suojannut mitenkään kun katsoin, että on tulossa lämpimiä öitä. Vähän laitoin viimevuotisia perennanvarsia varjostamaan pahimmalta auringonpaahteelta kun en niin hirveästi ollut niitä totuttanut aurinkoon. Reippailta näyttävät ainakin toistaiseksi.
Onnea uudelle kasvitulokkaalle! Toivotaan sille pitkää ikää ja myyrille joukkokuolemaa heti, jos uskaltavat edes miettiä käytävien suuntaamista puun suuntaan.
Osuitpa todella lähelle veikkauksissasi, joukossa melkein napakymppikin. Hienosti veikattu!
Hyvää äitienpäivän iltaa!
Täällä ollaankin vähän etelämmässä😄
PoistaNyt onneksi pakkasyöt näyttäisivät hetkeksi ainakin täällä suunnalla hellittävän. On kyllä ollutkin aika jäätäviä öitä. Eikä tuuli päivisinkään ole niin kauhean lämpöiseltä joka päivä tuntunut.
Tuoksuherneet on aika kestäviä, mutta eivät nekään ihan mitä tahansa siedä. Minä pistin omat kokeiluni hiukan liian koville, mutta silti ovat hengissä. Eiköhän ne sinullakin pärjäile.
Toivottavasti katsura ei ole myyrille eikä muillekaan tuholaisille mieleen (taatusti on😞).
Veikkaukseni osuivat ihmeen lähelle. Yritin katsella viime vuoden kukinnasta viitettä tällekin keväälle. Muuten ei olisi ollut mitään hajua, milloin joku kasvi on alkanut kukkia. Ilmeisesti keväät ovat olleet aika samanmoisia.
Kivaa äitienpäivän iltaa ja tulevaa viikkoa sinulle myös!