Itse olen kovin ihastunut tähän tammen alla olevaan kohtaan ja siinä kasvaviin kasveihin. Aamuaurinko sai kohdan näyttämään jopa hieman salaperäiseltä. Sormivaleangervot, kotkansiipisaniaiset ja hopeatäpläpeippi ovat kasvaneet tuossa monta monituista vuotta yhdessä. Ja aina vaan joka ikinen kevät niiden yhdistelmä jaksaa minua ilahduttaa, kun kasvit alkavat nousta. Penkki on aika kuiva ison puun juurella, mutta se ei tunnu kauheasti häiritsevän muita kuin hopeatäpläpeippiä, joka pysyy aika maltillisen kokoisena. Oma peippini on violetinlilakukkaista, Virosta löysin vaaleanpunakukkaista sen joukkoon.
Vanhat 'Blushing Appeldoorn'it jaksavat nousta kukkapenkin vihreyden keskeltä uskollisesti joka vuosi. Niiden väritys on ihan huikea. Ne ovat muutenkin kiitollisia tulppaaneita, pysyvät pitkistä varsistaan huolimatta hyvin pystyssä. Aamuaurinko teki taikojaan niidenkin kanssa.
Vuorijumaltenkukat ovat alkaneet availla nuppujaan, jotka ovat kuin koruja. Jumaltenkukkien kukat ovat täynnä hienoja yksityiskohtia ja niiden väri yhdistettynä tuohon lehtien vihreyteen on varsin makoisa. Myös tummat kukkavarret tuovat oman hienon lisänsä kokonaisuuteen.![]() |
| Kultatyräkki 'Purpurea'. |
Isoimpia talven aikana tulleita menetyksiä ovat valtavan iso kultatyräkkini, jonka juurakossa myyrät tuntuvat myllänneen oikein urakalla, eikä siitä ole kuin pieniä alkuja näkyvissä. Samoin himalajantyräkkini, joka puski keväällä kummallista kasvua juureltaan, tuntuu kuolleen pystyyn. Onneksi sentään kultatyräkki 'Purpurea' on selvinnyt hengissä. Ja ihana metsätyräkki on myös hengissä ja voi hyvin. Sen väritystä jaksan ihailla läpi kevään. Mantelityräkkiä en ole saanut yrityksistäni huolimatta selviämään yhtä talvea pidempään.
![]() |
| Metsätyräkki. |
Rosoesikko (Primula polyneura) nousee keväällä aina villatakkiin kietoutuneena. Sen karvaiset kukkavarret ovat aika huvittavan näköisiä.
Valkoinen särkynytsydän oli hätää kärsimässä tarhatyräkki 'Fen's Ruby'n yrittäessä jyrätä sen ihan kokonaan. Pelastin raukan tyräkin puristuksesta ja se alkoikin nostella sydämellisiä kukkavarsiaan alta aikayksikön.
![]() |
| Särkynytsydän ja taustalla kukkiva tarhatyräkki 'Fen's Ruby'. |
Enkeliperhoangervon nupuissa keikkui pikkuruinen hämähäkki verkkoineen. Yritin olla häiritsemättä pikkukaveria kuvaamisellani. Tosin kovaa puhaltava tuuli taisi häiritä sitä minua enemmän.
Enkeliperhoangervon vierellä kasvavan nuokkusara 'Majken'in nimensä mukaisesti nuokkuvat tähkät ovat todella kauniita.
Joka kevät seuraan suurella mielenkiinnolla ukkolaukkojen nuppujen kuoriutumista suojuslehdistään. Laukat ovat muutenkin mielestäni kaikin puolin hauskoja kasveja.
![]() |
| 'Purple Doll'. |
Kasvihuoneessa leijuu taas sulotuoksu. Lukinlilja 'Sulfur Queen' on avannut kukan paprikoiden seurassa. Sen väri on upea, pehmeän keltainen, ja siihen yhdistettynä nuo nielun vihreät viirut ja tummempi keltainen, nam! Tämä on viime kesän sipuleita, jonka talvetin kellarissa. Irrotin siitä sivusipulit maaliskuun alussa ja istutin sen uudelleen. Myös sivusipulit istutin erikseen. Kasvihuoneessa ne ovat olleet jo jonkin aikaa.


















Upeaa, sekä kuvat että ihmeiden nimet. Itse en enää jaksa puutarhatouhua ja pian on jäljellä vain syysanemonit. Sitä vastoin katselen vaikka kuinka pirteänä öistä tähtitaivasta, ikkunasta joka on aivan sänkyni vieressä. Ei tarvitse edes nousa ylös hoipertelemaan jos jättää verhot sivuun nukkumaan käydessä. Varjoja, valoa, eikö tuolla mene joku satelliitti pohjoista kohti? Mikä tuo kirkas tähti on? Otava, kaikki seitsemän tallella. Tähtikarttakin on, mutta vaikea asentaa ja tulkata.
VastaaPoistaKiitos, Hanna Helena😊Aikansa kutakin, eikös sitä niin sanota. Onhan tähtitaivaskin hyvin kaunis ja voi tuoda ihmiselle paljon iloa!
PoistaPihasi tammen alla on todellinen satumaa, hieno yhdistelmä todella! Iäkkäämmät Appeldoornit ovat todella kestäviä ja kukinta vain jatkuu vuodesta toiseen. Tuo jumaltenkukka on todella herkkä ja meilläkin se alkaa pian kukkimaan. Pidän kovasti myös särkyneestäsydämestä. Valkoista minulla ei ole, vain tuo perinteinen fuksia ja se aivan vaaleanpunainen, mutta merkkejä sen heräämisestä ei olekaan eli olen hyvin skeptinen sen elossa olosta. Tyräkkien maailma on taas minulle hiukan uusi, täytyisi perehtyä. Daalialla on melko topakan näköinen nuppu!
VastaaPoistaPidän kovasti tuosta tammen alusesta kasveineen. Se muuntuu kevään vaihtuessa kesään ja kasvien kasvaessa taas hieman eri näköisiksi.
PoistaNuo Appeldoornit ovat minullakin aika vanhoja ja niitä nousee joka vuosi jokunen yksilö. Tänä vuonna oikein enemmänkin. Jumaltenkukat ja särkyneetsydämet ovat ihania herkkiksiä. Tyräkeistä pidän sekä huone- että puutarhakasveina. Eikös olekin topakka nuppu daalialla😅? Ihan nauratti!
Heti ekassa kuvassa on mainio yhdistelmä erilaisia värejä ja muotoja.
VastaaPoistaKultatyräkin menetys harmitti minuakin yksi kevät, kunnes huomasin siementaimet ja nyt on taas useampi puska voimissaan. Eli toivoa on sinullakin.
Hyvä että särkynyt sydän ei ottanut nokkiinsa siirrosta. Mietin omani siirtämistä, kun alkaa vuosien kukkimisen jälkeen osoittaa surkastumista, mutta luin ettei tykkää siirtämisestä. Se on sitä perinteistä punaista. Valkoinenkin löytyy ja luulin sen kuolleen, mutta huomasin pari päivää sitten pikkuisen alun työntyvän esiin.
Pihalla on tosiaan kaikkea ihanaa, kunhan malttaa tutkailla kaikessa rauhassa, kuten esim. ihana suppusuu daaliasi:)
Minustakin ensimmäisen kuvan kasvien yhdístelmä on varsin onnistunut. Kultatyräkki on meilläkin onneksi tehnyt siementaimia ja itse isostakin kasvista tuntuu onneksi olevan jotain alkua jäljellä. Mutta kyllä harmittaa varsin näkyvällä paikalla olevan ison kasvin kuolema.
PoistaEn siirtänyt omaa särkynyttäsydäntäni vaan revin sen ympäriltä sitä tukahduttavan tarhatyräkin pois sen kimpusta. Olen siirtänyt ja jakanutkin särkynyttäsydäntä ja kyllä sekin on onnistunut. Mutta sen juurakko on tosiaan sellainen, ettei se niistä toimenpiteistä kovasti ilahdu! Kiva, että valkoinenkin on sinulla hengissä!
Daalian tiukasti supussa oleva suu teki siitä jopa hieman vihaisen näköisen😅
Suloisia kuvia.
VastaaPoistaTuo lukinlilja on upea ja nuo terälehtien sisäosan vihreät juovat korostavat vielä kukan kauneutta.
Kaikkea pientä ja suloista puutarhasta nyt löytyy. Lukinlilja 'Sulphur Queen' on todella hienostunut väriltään!
PoistaAh ja voih, niin kauniita ja mukavia kasveja. Minäkin tykkään kovasti sormivaleangervoista, yritin jälleen saada uuteen paikkaan pari taimea viihtymään niin että kotiutuisivat pysyvästi. Noita sinun jumaltenkukkia ihailen yhä vain, mutta ei ole helppo löytää alkuja itselle. Hankintalistalla ovat jo usean vuoden ajan :).
VastaaPoistaMetsätyräkkiä olen myös haikaillut. Siitä näin joskus niin kauniita kuvia, livenä en ole siihen tutustunut.
Tuo sama liljakukkainen tulppaani on ollut minunkin yksi suuri suosikki, mutta sen sipuleja ei ole aina löytynyt.
Valeangervot ovat komeita kasveja ja sopivatkin hienosti teidän avaraan arboretumiin. Niiden kasvun alkua on keväisin hauska seurata. Minäkin olen tainnut kasvattaa molemmat jumaltenkukkani siemenistä, jos nyt oikein muistan. Niitä ei ihan hirveästi ole missään tarjolla. Metsätyräkki on hieno kasvi. Sen värit ovat ihan fantastiset! 'Purple Doll'in sipulit tilasin viime syksynä Korpikankaan alennusmyynnistä ihan sokkona vain kuvan perusteella ja todellakin ihastuin siihen kovasti🤩
PoistaVäliillä on todellakin hyvä pysähtyä katselemaan kaikkea kaunista puutarhassa, ja muutoinkin toki. Aamu- tai ilta-aurinko saa säteillään niin kaunista valoa aikaan! Kameraa ei juuri muutoin tarvisi puutarhassa kuljettaakaan:)
VastaaPoistaTuohon ensimmäiseen kuvaan voisin todella helposti ajatella jonkin keijun istuskelevan ja nautiskelevan elämästään!
Se on juurikin näin! Meillä ihmisillä on nykyään aina olevinaan niin kiire, että moni pieni asia jää huomaamatta. Puutarhassa kuljeskelu on parasta downsiftausta mitä tiedän. Siinä syke laskee😊
PoistaMelkein nauroin ääneen, kun sain ensimmäisen kappaleesi luettua. Sielulle totisesti tekisi hyvää juuri nyt hiljentää tätä puutarhatöiden kiivasta tahtia mutta hetken päästä siitä kärsisi omissa nahoissaan :D Nautiskelin kuitenkin suuresti näistä sinun kuvaamistasi yksityiskohdista samalla kun pureskelin välipalaa. Ei auta kuin lähteä kohta jatkamaan taistoa lemmikkien ja voikukkien kanssa, jotta kaikki tämänkin puutarhan pienet (ja paljon isommatkin) yksityiskohdat pääsevät esille.
VastaaPoistaTuo 'Purple Doll' on hyvin samankaltainen kuin minulla juuri nyt kukkiva 'Doll's Minuet'. Ehkä Purple on hieman tummempi, vaikka ei Minuetkaan ole aivan yhtä helakka kuin blogini kuvassa. Saattaisit kuitenkin tykätä siitäkin.
Aurinkoista kesäkuuta!
Meillä kukkapenkit hukkuvat vuohenputkeen, mutta aina ei jaksa tai pysty. Silloin on paras hiljentää tahtia ja vain yrittää nähdä ne kaikki pienet puutarhan ihmeet😉
PoistaDoll's Minuet sopisi kivasti Purple Dollin seuraan😍
Kivaa kesäkuun alkua sinulle myös ja muista myös pysähtyä huokaisemaan välillä!